Evidence Based Politics

’s Avonds nadat de kinderen (1,3,6) op bed zijn ben ik niet op mijn best, qua productiviteit. Voordeel van deze halfslapende staat is wel dat gedachtenassociaties iets toegankelijker zijn. Zo bedacht ik vanavond: hee, klopt het eigenlijk dat concurrentie in de gezondheidszorg leidt tot betere zorg, efficiëntie, en lagere kosten? Tegelijk dacht ik: waarom heb ik dat in hemelsnaam niet eerder uitgezocht? Misschien omdat ik dacht dat zo’n bewering eigenlijk een politieke bewering is, een ideologie of een geloof. Maar dat is niet zo, het kan natuurlijk uitgezocht worden, en sommige mensen doen dat. Zie bijvoorbeeld een paar rapporten van het OECD (Organisation for Economic Co-Operation and Development): deze met name pagina 38, en deze. En toen kwam ik ook nog een mooi boek tegen bij Google, waaruit o.a. blijkt dat een systeem van gezondheidszorg een realisatie is van een morele visie. Maar om goed te weten wat die morele visie is, heb je wel de cijfers nodig: wie betaalt waarvoor, en wie heeft het voor  het zeggen? Eigenlijk is het best gek dat niet één van onze vermaarde politieke televisieprogramma’s die moeite heeft genomen om antwoord te geven op die eerdere vraag, want er moet toch meer evidence te vinden zijn dan ik even kan googelen. De cynicus in me zegt het hier om dezelfde redenering gaat als waarom de FIFA geen camera’s in wil zetten om scheidsrechters te helpen bij beslissingen: dat haalt een stuk van de controverse en de sensatie eruit. ~AR

Geef een reactie

