Twee debatten: de uitpuf

Het is een tijdje stil geweest op de blog, ivm voorbereidingen voor het ‘Kiezen voor Zorg’ debat. (Het helpt al helemaal niet als je net op T-Mobile overgestapt bent..) Gisteren was het zover. Uiteindelijk hadden we een mooi panel van politici weten te strikken: Renske Leijten en Henk van Gerven (om de beurt!), Fleur Agema, Eelke van der Veen, Michiel Verkoulen, Cisca Joldersma, Anja Havekamp (PvdD), en Nicole Bakker (TON). Halbe Zijlstra van de VVD was helaas verhinderd, evenals Jolande Sap van GL. In de aanloop heb ik me rot gemaild naar allerlei beroepsorganisaties en instituten, en gelukkig waren daarvan zeker enige vertegenwoordigers, zoals de CG-Raad, de Ouderenbonden, en de Vereniging van Praktijkhoudende Huisartsen.

Wat werden we er wijzer van? Nou, inhoudelijk waren er geen verrassingen, de partijstandpunten werden vrij gladjes gevolgd. Wat lastig is, is dat praten over een stelsel van de gezondheidszorg een behoorlijk complex gebeuren is, wat zich naar mijn idee beter leent voor één uur per persoon dan voor een debat-opzet. Maar het was dan toch wel leuk om de contrasten naar voren te laten komen, want onze voorzitter Anya Wiersma (FNV Vrouwenbond) prima deed. Wat ik aardig vond was dat ik de indruk kreeg dat deze mensen oprecht iets willen met de samenleving, en over sommige opvattingen kun je best cynisch doen, maar de inzet hebben we in elk geval gemeen.

De avond was ook een aardige stepping stone naar verdere samenwerking, waarover later meer.  Eerst terug naar de middag, naar het ‘grote GGZ debat’ Met een beetje andere opzet en voor een deel dezelfde sprekers werd ingezoomd op de GGZ, nu op basis van stellingen. Het publiek bestond, als ik het goed heb, uit werkers en cliënten in de GGZ. Het debat was georganiseerd door de LPGGZ dus, samen met GGZ Nederland, het Trimbos en mijn eigen club, de NVvP.

Afijn, mooie locatie, aardig debat, kon wel strakker geleid maar afijn. Wat mij het meeste trof was de uitslag van de publieksstemming (welke politicus heeft je het meest overtuigd). Winnaars (gelijk): SP en TON. Daarna, in volgorde, GL, PvdA, CU, CDA, en VVD (PVV was er niet). Oftewel eigenlijk in volgorde van links naar rechts. Als het publiek representatief is voor cliënten en medewerkers van de GGZ, dan is dat een profiel dat diametraal tegenover het profiel van de komende regering zal zijn, als de huidige peilingen voorspellend zijn voor 9 juni.

Mij is duidelijk geworden dat de toppen van de beroepsverenigingen en instellingen als strategie polderen hebben gekozen. Het lijkt me nogal een huzarenstukje om dat straks vol te houden met zo’n spagaat.

Geef een reactie

