Think about the future!

the-joker-138886

Hij heeft het ook gelezen.

 

Het is zover! Het meest sexy genaamde beleidsstuk van 2015 is uit: de “Agenda GGZ voor gepast gebruik en transparantie”. Ik weet niet hoe het u vergaat, maar ik heb snel eerst een koude douche genomen voor ik me aan de inhoud waagde. En het is niet niks natuurlijk, want dit stuk gaat voor de komende jaren het beleid voor een aardig deel bepalen. Nou was ik al een beetje lekker gemaakt, want als lid van de Ledenraad NVvP heb ik een vroege, pre-doorgepolderde versie van dit stuk mogen becommentariëren. Daarna gaat het een beetje net als je verlanglijstje voor de Sint of de Kerstman: wachten tot hij komt en vurig hopen dat dat speciale cadeautje erin zit. Met hulp van volgers van deze blog, het netwerk kritische psychiatrie dus, heb ik input kunnen geven aan een vroege versie. Zaken die vanuit het netwerk o.a. naar voren kwamen waren: de toegankelijkheid van zorg (wachtlijsten!) vooral binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie maar die in toenemende mate bij de volwassenenpsychiatrie onder de aandacht komt, de regeldruk en meet- en verzameldwang, daarmee samenhangend de dominantie van (DSM-)stoornisgebonden zorg, de dysbalans van de macht in het stelsel (met verhoudingsgewijs teveel macht bij de zorgverzekeraars), de wens de persoon die zorg ontvangt centraal te stellen en de professional de ruimte te geven die persoon adequaat te kunnen behandelen. Diverse mensen in het netwerk hebben vervolgens op hun eigen manier gepoogd om de zaak de goede kant uit te duwen. Toen ging het de polder in, waar onder andere de zorgverzekeraars, de (grote en kleine) GGZ instellingen, en het ministerie van VWS hun zegje mochten doen. Ziehier het resultaat:

Agenda GGZ voor gepast gebruik en transparantie

Er is ook een ‘achtergrondnotitie’, wat een soort toelichting lijkt te zijn:

Agenda-ggz-achtergrondnotitie

De komende dagen ga ik mijn review geven van dit fraaie stuk. Maar u kunt ook meedoen! Stuur een reactie in met uw eerste indrukken van dit geheel. Komen uw dromen of nachtmerries nu uit? Valt u na de eerste twee alinea’s in slaap? Voelt u zichzelf radicaliseren tot zorgrevolutionair? Laat het ons weten! Ondertussen gaat yours truly er even op kauwen. Watch this space. ~AR

PS: “Think about the future” is één van de Joker’s catchphrases uit Tim Burton’s eerste Batman-film. De Joker werd door Jack Nicholson gespeeld (niet naar mijn smaak, ik heb mijn Joker liefst rank en neurotisch), de Joker uit de geanimeerde serie is bij velen erg geliefd en werd ingesproken door niemand minder dan… Mark Hamill, die we zeer binnenkort mogen gaan bewonderen in de nieuwe Star Wars film. Bruggetje! May the force be with you.

Geef een reactie

