Wising up or dumbing down

Een zeer gewaardeerde collega van me wees me erop dat mijn blogs nogal, eh, hoe zou hij het netjes zeggen, ondoordringbaar konden zijn, wat hij jammer vond, want lezers zouden kunnen afhaken. Zit wat in natuurlijk. Daarentegen vind ik het belangrijk om zaken die best ingewikkeld zijn niet minder ingewikkeld voor te stellen dan ze zijn. Als dat Nederlands is. En over een aantal zaken denk ik, dat het juist de complexiteit is die zorgt dat de overheid weg komt met initiatieven die anders tot een, om maar eens een modieus woord te gebruiken, revolte zouden kunnen leiden. Dus ik denk: hoe meer u, de lezer, van deze zaken inhoudelijk weet, hoe beter u geïnformeerd bent, hoe beter u in staat bent uw kritische mening te volgen. En dat is nou eenmaal ook het doel van dit netwerk. Daarbij heb ik niet de aanvechting om van tevoren al op mijn hurken te gaan zitten om mensen dingen uit te leggen. Daar hebben we wikipedia toch voor?

Dus, liever lever ik hopelijk een bijdrage aan wising up van het electoraat, dan dat ik aan dumbing down ga doen, daarvoor hoeft u immers alleen de televisie aan te zetten. Tenzij, tenzij, u als lezer mij bombardeert met geweeklaag over mijn langdradige en archaïsche formuleringen. Ik hoor het graag.

~AR

4 thoughts on “Wising up or dumbing down

  1. Ronald Mann schreef:

    Hallo Alan, alleen al het concept ‘dumbing down’.. Heerlijk! Dank daarvoor. Laat je niets wijsmaken door collega’s die zijn opgevoed in de ‘Dark Ages’ van het Nederlandse onderwijs: de Mammoet Periode.
    Maar aan schrijfstijl kun je natuurlijk altijd blijven schaven. Succes met de goede werken, hartelijke groet, Ronald Mann

  2. Paul van Nimwegen schreef:

    dag Alan,
    Je grondigheid wordt gewaardeerd, evenals je filosofische benaderingen. Door de lengte (die wellicht inherent aan grondig is) denk ik dat hierdoor een deel van je potentiele publiek kwijtraakt.
    Ik moet ook geconcentreerd blijven om er doorheen te ploegen soms. Het zou mooi zijn als je iemand hebt die de hoofdlijnen jou stuk in een Jip en Janneke versie kan weergeven voor een breder publiek. Met de nodige links naar het bron artikel voor gewenste verdieping.
    Hartelijke groet en succes met schrijven.
    Paul van nimwegen

    • Dag Paul, het is met deze serie net als in de politiek: eerst het zuur, dan het zoet. Samenvatting/verheldering komt aan het einde. Ik zie die afleveringen ook een beetje als inderdaad droge samenvattingen. Deels ook als naslagwerk bedoeld voor latere blogs. Dus your wish is my command!
      groeten
      Alan

Geef een reactie

